تهران، سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، نرسیده به چهارراه شهرداری، پلاک 45​​​​​​​ طبقه دوم

En
Ar

|​​​​​​​

تماس با ما

عوامل تاثیر گذار در ایجاد آرتروز زانو

چه عواملی می‌توانند روی آرتروز زانو تاثیر بگذارند؟

گرچه آرتروز زانو ۴۵٪ از افراد در سنین مختلف را درگیر می‌کند ولی هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. کارشناسان تشخیص داده‌اند که برخی عوامل می‌تواند احتمال بروز آرتروز زانو را افزایش دهد. برخی از این عوامل مانند استفاده بیش از حد از مفصل، چاقی و وضعیت‌های بدنی، قابل کنترل هستند. درحالی‌که برخی دیگر از کنترل فرد خارج است. در ادامه به معرفی برخی از این عوامل پرداخته‌ایم.

سن

آرتروز زانو معمولا در افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود. این امر می‌تواند در اثر تغییراتی مثل ضعف ماهیچه‌ای، افزایش وزن و کاهش توانایی بدن در ترمیم موثر آسیب‌ها که با افزایش سن ایجاد می‌شوند رخ دهد.

جنسیت

کارشناسان تخمین زده‌اند که زنان تقریبا ۴۰٪ بیش از مردان در معرض ابتلا به آرتروز زانو قرار دارند.

چاقی

 اضافه وزن یکی از عوامل مهم در ایجاد آرتروز است. به خصوص در مفصل‌هایی مانند زانو و ران که وزن بدن را حمل می‌کنند.

آب و هوا

بسیاری از افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند در اثر تغییرات آب و هوایی، درد بیش‌تری را تجربه می‌کنند. تغییراتی مانند کاهش فشار که پیش از بارش باران رخ می‌دهد می‌تواند علائم آرتروز در این افراد را تشدید کند. توجه کنید که تغییرات آب و هوایی تنها علائم آرتروز را تشدید می‌کند و باعث بروز آرتروز در فرد نمی‌شود.

به مفصل زانو

شکستگی استخوان، ضربه محکم یا جراحی می‌تواند باعث آسیب مفصل زانو شود. این آسیب به مرور منجر به آرتروز زانو می‌شود. علائم آرتروز تا سال‌ها پس از این آسیب ظاهر نمی‌شوند. این نوع از آرتروز که در اثر آسیبی در گذشته ایجاد می‌شود، آرتروز پس از تروما نام دارد.

 بی‌حرکتی و کمبود فعالیت

فعالیت پایین و باقی ماندن در وضعیت‌های ثابت بدنی می‌تواند باعث سفتی مفصل به خصوص در افرادی که دچار آرتروز هستند شود. به این ترتیب حرکت کردن نیز با درد و ناراحتی همراه می‌شود. به طوری‌که می‌توان گفت بی‌حرکتی در طول شب علت اصلی تشدید علائم آرتروز در هنگام برخواستن از خواب است.

بیماری یا نقص مادرزادی

 نقرس، آرتروز عفونی، اختلالات متابولیک و بیماری‌های مادرزادی می‌تواند خطر بروز آرتروز زانو را افزایش دهد.

اضطراب و استرس

تحقیقات نشان داده‌اند که استرس با تشدید درد در ارتباط است.

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

نوشته‌های ویژه

آخرین نوشته‌ها